Osoby w wieku 18 - 35 lat zapraszamy na grudniowe, opłatkowe spotkanie z cyklu "Mężczyzną i niewiastą stworzył ich" - rozważania na podstawie tekstu Jana Pawła II. Odbędzie się ono w sobotę 19 grudnia, w internacie Archidiecezjalnego Gimnazjum Męskiego przy ul. Dewajtis 3, w godzinach 11.00 - 16.15.

Temat spotkania: Komunia osób w małżeństwie sakramentalnym.

Plan dnia:

11.00 - 11.55   adoracja Najświętszego Sakramentu i modlitwa indywidualna (lektura i rozważanie Pisma św. i przygotowanych tekstów dodatkowych)
12.00 - 13.00   Eucharystia
13.00 - 14.15   dzielenie się opłatkiem + posiłek
14.15 - 15.45   konferencja
14.45 - 15.30   dzielenie w grupach
15.30 - 16.15   zakończenie i sprzątanie

Na posiłek można przynieść coś prostego do chleba. Może mieć to charakter wigilijny, ale raczej nie chodzi o rybę w galarecie, tylko o coś prostego.

Zapraszamy wszystkich bardzo serdecznie

 

 

Komunia osób w małżeństwie sakramentalnym
(Sakramentalna jedność małżeńska)
 

„Kto Mnie widzi, widzi także i Ojca. Dlaczego więc mówisz: Pokaż nam Ojca? Czy nie wierzysz, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie? Słów tych, które wam mówię, nie wypowiadam od siebie. To Ojciec, który trwa we Mnie, On sam dokonuje tych dzieł” (J 14, 9-10); „Ja i Ojciec jedno jesteśmy” (J 10, 30); „Zachowaj ich w Twoim imieniu, które Mi dałeś, aby tak jak My stanowili jedno […] aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili w Nas jedno, by świat uwierzył, że Ty Mnie posłałeś” (J 17, 11b.21)

Według chrześcijańskiej wizji płciowości, mężczyzna i kobieta uobecniają tajemnicę Trójcy Świętej. Nasz Bóg nie jest Bogiem samotnym, lecz Bogiem w Trzech Osobach. Płodność także kryje w sobie tajemnicę trynitarną. Księga Rodzaju i Ewangelia przedstawiają mężczyzną i kobietę jako istoty wezwane , by tworzyć jedno ciało. W tym wypadku „ciało” nie oznacza rzeczywistości wyłącznie fizycznej, a tym bardziej rzeczywistości będącej przeciwieństwem ducha. Chodzi tutaj o jak najściślejsze zjednoczenie dwóch osób, będące symbolem życia Trójcy Świętej. W innym miejscu Jezus modli się aby apostołowie stanowili jedno, tak jak Ojciec i On, Syn, stanowią jedno. Nie można nie widzieć pewnego związku między oboma tekstami, tym bardziej, że św. Paweł porównuje związek Jezusa Chrystusa z Kościołem do związku między mężczyzną i kobietą.
„Poprzez ten osobowy dar dokonuje się wzajemne objawienie dwojga będące owocem komunii: mężczyzna objawia kobietę, oddając jej siebie, kobieta objawia mężczyznę, przyjmując dar swego męża i jednocześnie dar ten odwzajemniając, tak jak w Trójcy Świętej Ojciec objawia się w Synu, a Syn ukazuje cuda Ojca. W Trójcy Ojciec jest Miłością daną, Syn – Miłością otrzymaną o oddaną Ojcu, zaś owocem tej wymiany jest Duch Święty. Dokładnie to samo dzieje się w komunii osób w stanie pierwotnej niewinności: kobieta objawia mężczyznę, a mężczyzna kobietę; mężczyzna objawia się w swojej żonie, a kobieta ponownie wyraża się w darze swego męża. W tym wzajemnym objawieniu, które rozlewa się i wypełnia w ich płodności, wyrażają oni swój osobowy byt i realizują komunię osób, stając się w ten sposób – także w zjednoczeniu cielesnym – żywym, wcielonym obrazem komunii Osób Boskich” (Yves Semen, Seksualność według Jana Pawła II, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań, 2008, s. 68-69).